مقالات

آشنایی با انواع مو و شامپوهای مناسب آن‌ها

آیا جنس موی خود را می‌شناسید؟ موهای شما چرب است؟خشک است یا معمولی‌ است؟ آیا شامپوی مناسب برای جنس موهای خود را می‌شناسید؟

دانستن پاسخ این سؤالات از اهمیت بالایی برخوردار است. زیرا شامپو می‌تواند در کاهش و افزایش ویژگی هر نوع مو نقش مؤثری داشته باشد.

شامپو مناسب موی شما چه نوع شامپویی است. اگر موهایتان خشک یا چرب است، اگر موهایتان رنگ و فرشده است و.. بایستی با توجه به جنس موهایتان شامپوی مناسب برای حفظ زیبایی موهایتان را انتخاب کنید. خریدن شامپو میتواند گیج کننده باشد ، مرطوب کننده، آبرسانی، تقویت کننده، صاف کردن مو، ضد وز و ضخیم شدن.

چگونه میتوانید یک شامپوی مناسب را با موی سرتان تطابق دهید؟

پیدا کردن جنس پوست سر قبل از اینکه شامپوی خود را انتخاب کنید، بسیار مهم است. بهتر است که بدانید شامپوی مورد نظرتان چگونه استفاده می شود و تاثیر آن روی نوع مو و پوست سر شما چیست.

شامپو به منظور تمیز کردن مو و کثیفی پوست سر طراحی شده است.  در حالی که ممکن است شما به یک عامل پاک کننده مو فکر کنید اما باید پوست سرتان را نیز در نظر بگیرید. بدانید که شامپو برای پوست سر و نرم کننده برای موهای شما است.

اگر پوست سر چرب و موهای خشک دارید، که بسیار معمول و رایج است باید یک شامپو انتخاب کنید که مخصوص پوست چرب است و یک نرم کننده ای که مخصوص موهای خشک است و باعث آبرسانی مو می شود.

راهنمای انتخاب شامپوی مناسب برای هر نوع مو

انتخاب شامپوی مناسب برای پوست سر چرب:

سبوم ماده ای مشابه موم است که توسط گره ها یا غدد سباسه مستقر در پوست سر تولید و ترشح می شود. این گره ها در مجاورت فولیکل های مو هستند و سبوم را به منظور تأمین روغن مو و محافظت از آن، ترشح می کنند. فعالیت بیش از حد این غدد موجب چرب شدن پوست سر و موها می شود. ترشح مازاد سبوم همچنین باعث چسبندگی موها، بی حالت و ضعیف شدن آنها می شود.

اگر پوست سر چرب و روغنی دارید، به احتمال زیاد از ده ها مدل شامپو استفاده کرده اید که بی نتیجه بوده است. شما همه چیز را برای شستشوی روزانه، حتی دوبار در روز برای کنترل این چربی بیش از حد امتحان کرده اید.

در این مقاله میخواهیم بهترین انتخاب را داشته باشید، اما قبل از آن بهتر است که چندین رهنمود را رعایت کنید:

چندین راهکار طبیعی مانند استفاده از آبلیمو و روغن جوجوبا برای رفع چربی پوست سر وجود دارد. شامپو های که آبرسان، مرطوب کننده، صاف کننده یا برای موهای مجعد خوب هستند را انتخاب نکنید ، زیرا آنها چربی پوست سر شما را بیشتر خواهند کرد.

به دنبال برچسب های بگردید که در آن حجم، تقویت یا تعادل مو ذکر شده است. این علائم به هضم روغن بیش از حد کمک میکند.

شامپو های روزانه میتواند یک کمک بزرگی برای شرایط فوق باشد، اما مراقب باشید که پوست سرتان را بیش از حد خشک نکنید. خشک شدن بیش از حد ممکن است تولید سبوم و روغن بیشتر را تحریک کند.

هنگامی که چربی سر شما از کنترل خارج شود، شامپوی روزانه یک انتخاب مناسب است. این شامپو را روی پوست سر خود بمالید تا روغن را از بین ببرید و سپس به خوبی بشویید. پس از شامپو، از اعمال نرم کننده روی پوست سرتان اجتناب کنید، در عوض روی موهایتان اعمال نمایید.

انتخاب شامپوی مناسب برای پوست سر خشک:

اما قبل از انتخاب شامپو مناسب برای پوست خشک بهتر است که چندین رهنمود را رعایت کنید:

تامین آب مورد نیاز بدن :

یکی از موثرترین و در عین حال ساده ترین روش های درمان خشکی پوست سر، تامین آب مورد نیاز بدن است. پس مراقب حجم آب بدن خود باشید و به مقدار کافی آب بنوشید.

نوشیدن آب، اساسی ترین راه حل برای داشتن پوستی سالم است؛ به ویژه در روزهایی که هوا به شدت سرد یا گرم می شود. تغییر بیش از حد دمای هوا منجر به کاهش رطوبت و خشکی پوست سر می شود، اما نوشیدن آب به طور منظم می تواند رطوبت از دست رفته را به خوبی جبران کند.

از تغییر بی رویه ی مدل موی تان بپرهیزید و مدام از خشک کن های مختلف استفاده نکنید. خشکی پوست سر اغلب به دلیل از استفاده بی رویه محصولات مو بر پوست سر ظاهر می شود.

حرارت ناشی از سشوارها و اتوهای مو به بافت موها آسیب می رساند و سبب خشکی پوست سر می شود. برای داشتن پوست سر سالم و مرطوب بهتر است تغییر مدل موی تان را به حداقل برسانید و از وسایل حالت دهنده ی مو بیش از یک یا دو بار در هفته استفاده نکنید.

وقتی پوست سر خشک میشود، خارش دارد و پوسته پوسته می شود. انتخاب یک شامپوی مناسب می تواند اولین خط دفاعی در برابر چنین شرایطی باشد.

در صورت داشتن یک پوست سر خشک نکات زیر را امتحان کنید:

از شامپوهایی که حجم دهنده و تقویت کننده هستند، اجتناب کنید. این محصولات میتوانند رطوبت پوست سرتان را از بین ببرند.

برای پوست سری که فقط کمی خشک و بدون خارش است، به دنبال شامپو هایی بگردید که رطوبت، آبرسانی و نرم کنندگی پوست سر را افزایش می دهند. این محصولات باعث حفظ رطوبت می شوند و برای پوست سر شما مناسب است.

اگر پوست سر بسیار خشک دارید شامپو های را که مخصوص پوست سر خشک هستند را استفاده کنید. اغلب مواد تشکیل دهنده آنها منتول و درخت چای است که میتواند به رطوبت رسانی کمک کنند.

شامپوی حاوی نیوکسین نیز میتواند برای موهای خشک مناسب باشد.

از شامپو های که حاوی سولفات هستند اجتناب کنید ، زیرا پوست سر و مو را بسیار خشک میکند.

حتی زمانی که پوست سر خشک دارید، بسیار مهم است که موهای خود را به خوبی شامپو کنید، تا بهترین نتایج را به دست بیاورید.

زمانی که پوست سر شما نه خیلی چرب و نه خیلی خشک نیست، می توانید هر نوع شامپویی را انتخاب کنید.

انتخب شامپوی مناسب هر مو

آبرسان و مرطوب کننده:

اضافه کردن یک شامپو مرطوب کننده برای درخشندگی و صاف شدن مو عالی است. برای موهای ضخیم و فرفری نیز گزینه مناسبی می باشد. شامپویی که مخصوص آبرسانی است، موهای شما را ابریشمی و نرم خواهد کرد و می توانید هر روز از آن استفاده کنید.

شامپوی تقویت کننده :

یک انتخاب عالی برای موهایی که ضعیف شده است، می باشد. اگر موهای شما نیاز به تقویت داشته باشد، شامپوی حجم دهنده نیز می تواند یک گزینه عالی باشد و برای موهای آسیب دیده یا بیش از حد رنگ شده ضعیف و شکننده نیز مناسب است و معمولاً حاوی پروتئین اضافی برای بهبود وضعیت مو است.

شامپو صاف کننده و نرم کننده:

معمولا این شامپوها حاوی مرطوب کنندگی بیش از حد است، که یکی از عوامل اصلی صاف شدن مو می باشد. برای داشتن موهایی صاف، بهتر است که از این شامپوها استفاده کنید.

بهترین شامپو و شامپوی مناسب موهای فر

بهترین نوع شامپو برای موهای فر یا حالت دار شامپویی با PH 4 تا 5 است که شستشو با آن علاوه بر تمیزی موی سر از تمام آلودگی، گرد و خاک و چربی اضافه به حفظ چربی طبیعی پوست و موی سر کمک می کند .

استفاده از شامپوهای بسیار قوی برای موهای فر سبب آسیب رسیدن به موی شما خواهد شد. اگر موهای شما فر و مجعد است آنها را زیاد نشویید زیرا سبب باز شدن کوتیکول ها و خشک شدن بیش از حد موها خواهد شد.

مشخصات شامپوی مناسب موهای معمولی

بهترین نوع مو ها ، موهای معمولی است که اغلب براق و درخشنده هستند ، این نوع از موها نه چرب و نه خشک می باشند و شما هیچ گونه کدری در آن نخواهید دید. اگر دارای این نوع مو هستید توصیه ما این است که هر روز موهایتان را نشویید بلکه یک روز درمیان به شستن موهای خود اقدام کنید.

شامپوی مناسب برای مراقبت از موهای فرشده

اگر دارای موهای فرشده هستید ، در انتخاب شامپو خود دقت کنید و شامپو حاوی فیلترهای uvانتخاب نمایید . این نوع شامپوها سبب بادکردن موها و جدایی سلول های لایه خارجی آن هنگام خیس بودن نمی شود و خاصیت اسیدی ضعیفی دارد . بعد از شستن موهای خود با این از نرم کننده استفاده کنید تا موجب ترمیم سطح آسیب دیده و درخشندگی مو گردد.

شامپوی مناسب برای حفظ زیبایی موهای رنگ شده

رنگ، مش و سایر اعمال شیمیایی که خانم ها برای زیباتر شدن موهای خود بکار می برند پس از مدتی به موها آسیب می زند و آنها را شکننده می کند. شامپو و نرم کننده هایی که در بازار برای موهای رنگ شده وجود دارد سبب تثبیت رنگ مو می شود زیرا مواد پاک کننده آن نسبت به شامپوهای دیگرکمتر است و سبب می شود رنگ مو دیرتر جلای خود را از دست دهد. افرادی که از این شامپوها استفاده می کنند موهای شان به علت از بین رفتن الکتریسیته موها لخت می ماند و وز نمی شود.

پیش از این هم بارها در بخش سلامت پوست و موی نمناک اشاره شد که شامپوها و نرم کننده های مخصوص موهای رنگ شده حاوی موادی هستند که تا حدی می‎توانند در برابر اشعه UV آفتاب از مو مراقبت می کنند اما این شامپوها تا زمانی که استفاده می‎شود موثر است و اثر درمانی آن کوتاه مدت است. شامپوهای با پ هاش 6 یا 7 که خنثی هستند و اسیدیته سبک دارند، سبب کاهش تورم مو و کاهش به هم ریختگی لایه خارجی کوتیکولی مو خواهد شد.

شامپوی مناسب موهایی که شوره می زنند

اگر موهایتان شوره می زند و در پی انتخاب شامپو ضد شوره هستید در انتخاب این نوع شامپو دقت کنید زیرا برخی از این شامپوها ترکیبات قوی دارند که سبب خارش، خشکی و حساسیت بیش از حد پوست کف سر می شود.

شامپوهای ضد شوره کف سر را از شوره پاک می نند و پوست سر را به خوبی تمیز می کنند . برخی دیگر از این شامپوها حاوی ترکیباتی هستند که از رشد باکتری شوره جلوگیری کرده وسبب تنظیم PH کف سر می شوند.

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *