خبر

در نخستین نشست هم‌اندیشی روابط عمومی‌های«گروه توسعه صنایع بهشهر» مطرح شد: روابط عمومی‌ها، سازندگان تصویر برند سازمان‌

در ادامه سری نشست‌ های هم‌ اندیشی کانون روابط عمومی‌های گروه توسعه ملی، نخستین نشست هم‌ اندیشی روابط عمومی‌ های گروه توسعه صنایع بهشهر روز بیست و چهارم آذرماه با حضور سیدمحمدصادق الحسینی مدیرعامل گروه توسعه صنایع بهشهر، سیدعلی میرمحمدی مدیر روابط عمومی و مشاور مدیرعامل گروه توسعه ملی و مدیران روابط عمومی و نمایندگان شرکت‌های تابعه هلدینگ بهشهر برگزار شد.

لزوم توجه ویژه به روابط عمومی شرکتی در عصر حاضر

به گزارش روابط عمومی« توسعه صنایع بهشهر»، در ابتدای این جلسه مدیرعامل«گروه توسعه صنایع بهشهر» گفت: هدف از برگزاری این جلسات، شناخت مناسب و خوب از ارکان روابط عمومی‌ شرکت‌هاست تا ارتباط موثری شکل بگیرد و از این طریق سیاست‌های کلان گروه، ابلاغ شود.
صادق الحسینی، افزود: به جای نگاه مرسومی که در ایران به روابط عمومی‌ها به عنوان یک واحد تزیینی وجود دارد، باید به این نهاد به عنوان یک واحد کمک‌کننده به تصویر برند سازمان نگریسته شود. هر آنچه از تصویر یک سازمان در اذهان عمومی و رسانه‌ها ساخته می‌شود، ناشی از عوامل متعددی است: یا آگاهانه و با برنامه‌ریزی به دست می‌آید، در غیر این صورت، از سوی خارج از سازمان تعیین می‌شود؛ بنابراین، بهتر است که روابط عمومی‌ها سازندگان این تصویر باشند.

مدیرعامل«گروه توسعه صنایع بهشهر» ادامه داد: هر شرکت یک «بود» و یک «نمود» دارد؛ «بود» هر شرکت شامل تمام فعالیت‌هایی است که آن شرکت انجام می‌دهد و «نمود» آن، تبدیل شدن این فعالیت‌ها به تصویری است که رسانه‌های رسمی و غیررسمی در خصوص سازمان می‌گویند.
وی با بیان اینکه اگر نقش روابط عمومی‌ها به خوبی دیده نشود، کلیه ارکان شرکت آسیب می‌بینند، اضافه کرد: در مورد برخی از شرکت‌ها حساسیت‌های بیشتری وجود دارد؛ در شرکت‌های بزرگ گروه مانند پاکسان، بانک اقتصاد نوین، گلتاش و مارگارین اهمیت کار روابط عمومی بیشتر نشان داده می‌شود و یک اشتباه کوچک ممکن است به یک فاجعه ختم شود.
الحسینی با اشاره به اهمیت رویکرد مدیر سازمان به روابط عمومی، بیان کرد: یکی از وظایف مدیران روابط عمومی این است که رویکرد مدیریت را به فضای رسانه و روابط عمومی تغییر داده و شکل دهند. این در حالیست که بحث روابط عمومی شرکتی امروز در دانشگاه‌های بین‌المللی دنیا تدریس می‌شود و دارای جایگاه است.

مدیر روابط عمومی«گروه توسعه ملی»:
روابط عمومی‌ها باید کاتبان تاریخ باشند، نه تقویم تاریخ!

در ادامه این نشست، مدیر روابط عمومی«گروه توسعه ملی»، گفت: روابط عمومی‌ها وظیفه دارند با تلاش و  جدیت و شخصیتی که برای کارشان قائل هستند، نگاه سنتی و ویترینی به این واحد را در مجموعه‌هایشان تغییر دهند و نقش و جایگاه روابط عمومی را به عنوان ارزش‌آفرین و تحلیلگر در راستای مأموریت شرکت‌هایشان ارتقا دهند.
سیدعلی میرمحمدی به لزوم ایجاد زبان مشترک و استانداردسازی فرم و محتوا در تولیدات روابط عمومی‌ها اشاره و بیان کرد: یکی از بزرگترین مشکلات در واحدهای روابط عمومی، انتخاب اشتباه افراد برای این سمت است که گاه تخصص کافی یا مرتبط با موضوع را ندارند و گاهی همزمان چند مسئولیت را به عهده دارند.
مشاور مدیرعامل«گروه توسعه ملی»، اضافه کرد: در راستای توانمندسازی نیروهای انسانی روابط عمومی‌ها با هدف اصلاح در تولید محتوا و ایجاد ادبیات و زبان مشترک، می‌توان از دوره‌های آموزشی استفاده کرد. به این منظور، با محوریت کانون روابط عمومی‌های گروه توسعه ملی برنامه‌هایی برای برگزاری دوره‌های آموزشی پیش‌بینی شده که در آینده نزدیک اطلاع‌رسانی می‌شود.

وی با بیان اینکه اولین منتقدان هر سازمانی باید روابط عمومی همان سازمان باشد، ادامه داد: دوران مداحی روابط عمومی‌ها سر آمده است و این کار به جز از بین بردن اعتماد افکار عمومی سودی ندارد. ضمن اینکه گاهی ادبیات استفاده شده برای مدیران بسیار نامناسب، آغشته به تملق و به دور از اصول خبرنویسی و روزنامه‌نگاری است.
مدیر روابط عمومی«گروه توسعه ملی» خواستار ایجاد تغییرات در نحوه اجرای مسئولیت‌های اجتماعی شرکت‌ها شد و اظهار کرد: اقدامات عملی با ایجاد منافع عمومی به‌ویژه در مناطق محروم در کنار حمایت از فرهنگ‌، باید جایگزین اقدامات نمایشی و بی‌حاصل شود؛ امروزه مردم این اقدامات را به دقت رصد می‌کنند و از آن آگاه هستند.
میرمحمدی ایجاد تصویر برند را یکی از وظایف مهم روابط‌عمومی‌ها دانست و افزود: باید بدانیم برای چه مخاطبی، محتوا تولید می‌کنیم تا اثرگذاری پیام بیشتر شود. چرا افکار عمومی فقط باید شرکت‌ها را با میزان سود یا قیمت سهام بشناسد، در صورتی که می‌توان تصاویر جذاب‌تری از شرکت‌ها به آنان ارائه کرد.

مشاور مدیرعامل«گروه توسعه ملی»، با اشاره به اینکه روابط عمومی‌ها تقویم تاریخ نیستند، گفت: این واحدها کاتبان تاریخ هستند و نشان می‌دهند که طی زمان در شرکت‌ها چه اتفاقاتی رخ داده است. تلاش کارگران، کارکنان و مدیران با نگاه و قلم روابط عمومی‌ها روایت می‌شود. بنابراین باید به مستندسازی اهمیت ویژه‌ای داد.
به گفته وی، به زودی«کانون روابط عمومی‌های گروه توسعه ملی» تشکیل خواهد شد تا به صورت منظم در خصوص معضلات، مشکلات و راهکارهای ارتقای جایگاه واحدها بحث و تبادل نظر شود و مقدمات تنظیم و ابلاغ «منشور روابط عمومی‌های گروه توسعه ملی» مهیا شود.
در این نشست، نمایندگان روابط عمومی شرکت‌های«گروه توسعه صنایع بهشهر» به بیان دغدغه‌ها و دیدگاه‌های خود پرداختند که عمده‌ی اظهاراتشان مربوط به موازی‌کاری و دخالت سایر بخش‌ها در کار روابط عمومی، لزوم ایجاد نگاه جدی‌تر از سوی مدیران به این بخش، ایجاد چهارچوب و شرح وظایف شغلی مشخص و اهمیت چرخش اطلاعات در شرکت‌ها بود. 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *