مقالات

شامپو بدن یا صابون؟

امروزه در بازار انواع شوینده ها با برندهای مختلف وجود دارد و همین موضوع انتخاب محصول مناسب را برای افراد دشوار کرده است. درسال های اخیر شوینده های دیگری به غیر از صابون مثل شامپو بدن و ژل شستشوی بدن به صورت گسترده وارد بازار شده است و تبلیغات زیادی بر روی آنها صورت می گیرد. در این مطلب قصد داریم شما را با تفاوت های صابون و شامپو بدن آشنا نماییم.

مراقب تبلیغات گسترده درمورد صابون ، شامپو بدن و ژل های حمام باشید. این پیام ها، اغلب گمراه کننده هستند. بجای توجه به این تبلیغات ، شما باید نوع پوست خود را در نظر بگیرید، آیا پوست شما خشک ، حساس یا چرب است. در حقیقت شیوه ی حمام کردن شما از شوینده ای که استفاده می کنید مهم تر است؛ بهترین روش برای استحمام این است که بجای آب داغ ازآب ولرم  استفاده کنید، و بلافاصله پس از حمام ،پوست خود را مرطوب کنید.

چه تفاوتی بین شوینده هایی مانند صابون و شامپو بدن وجود دارد؟

راجع به تفاوت صابون های جامد و شامپو بدن باید گفت:صابون های جامد معمولی بعلت هزینه بالا برای افزودن  گلیسیرین و درعین حال حفظ حالت جامد آن، عموما فاقد گلیسیرین  میباشند و همچنین بخاطر جداسازی ماده مؤثره آنها از روغن دانه های گیاهی بوسیله اضافه کردن نمک های خانواده سدیم، حالت قلیایی و PH در حدود 8 و 9 دارند اما شامپوهای بدن با توجه به فرایند تولیدشان و مایع بودن براحتی قابلیت اضافه کردن گلیسیرن را داشته و بالانس PH آنها بخاطر اینکه حالت خنثی دارند بسیار ساده تر و کم هزینه تر می باشد.

ولی توجه کنید هرگز این یک قانون کلی نیست که هر شامپو بدن و یا صابون مایع برای پوست بهتر میباشد.در مورد انتخاب صابون یا شامپو بدنتان حتما بجای توجه به جامد یا مایع بودن، و یا رایحه و اسانس آن به سه نکته فوق توجه نموده و فریب سایر شعارهای تبلیغاتی را نخورید.

تفاوت صابون و شوینده های مایع که به صورت شامپو بدن مصرف می شود در نوع ترکیبات آن است. در صابون از ترکیبات صابونی و ترکیبات حلال در چربی استفاده می شود. اما در ترکیب شامپو بدن از مواد غیر صابونی استفاده می شود که به PH پوست نزدیک تر است.

بین صابون و شامپو بدن اولویت با کدام است؟

بین ترکیبات این دو شوینده تفاوت چندانی وجود ندارد و از نظر تاثیرگذاری روی پوست و میزان شویندگی و تمیزکنندگی نیز در یک سطح قرار دارند.

اما از نظر سهولت مصرف و بهداشتی تر بودن اولویت با شامپو بدن است. زیرا امکان دارد چند نفر به طور مشترک از پن ها استفاده کنند که از نظر بهداشتی چندان مطلوب نیست.

علاوه بر این، قرار گرفتن این پن ها در جاصابونی و در محیط حمام باعث تجمع مقداری آب در داخل ظرف می شود که می تواند محلی برای تجمع آلودگی ها باشد، اما شامپو بدن در داخل بطری های دربسته قرار دارد و تماسی بین مصرف کننده با تمام مایع داخل وجود ندارد، بنابراین از این نظر بهداشتی تر و ایمن تر است.

این تفکر که هرچه صابون یا شامپو بیشتر کف کند کیفیتش بهتر است و احساس تمیزی بیشتری به شما میدهد کاملا برای پوست شما مضر است!

حقیقت این است که هرچه میزان کف کردن بیشتر شود به این معنی است که میزان قلیایی بودن آن بالاتر بوده و علاوه بر کثیفی های سطحی پوست، چربی های طبیعی بیشتری از آن را حل کرده و می زداید که باعث خشکی پوست  شما خواهد شد.

آیا صابون های جامد منبع آلودگی هستند؟

این باور اشتباه است. گرچه صابون وقتی خیس می شود و در دستشویی قرار می گیرد محیط مناسب برای رشد میکروب هاست اما چون مواد قلیایی صابون ضد میکروب است امکان رشد میکروب روی صابون به وجود نمی آید. به عبارتی صابون مانند هر محیط دیگری آلوده می شود اما این آلوده شدن به معنی رشد میکروب یا انتقال آن از یک دست به دست دیگر نیست. صابون تنها در شرایطی آلوده می شود که پس از خیس شدن هفته های طولانی استفاده نشود. در این شرایط امکان آلودگی وجود دارد. صابون هایی که در طول روز چند مرتبه از آنها استفاده می کنیم یا در حمام 3، 2 روز یکبار برای شستشوی تن استفاده می شوند انتقال دهنده میکروب نیستند.

مناسب ترین مواد شوینده برای بدن

گرچه پوست های چرب، در مقابل تاثیر منفی اکثر شوینده های بدن، مقاوم هستند، با این حال رعایت نکات زیر، ممکن است برای انواع پوست ها مفید باشد:

– شوینده ای ملایم انتخاب کنید که قلیایی نباشید.

– از آب ولرم یا خنک برای حمام استفاده کنید، نه آب داغ

– بلافاصله پس از حمام، از مرطوب کننده استفاده کنید.

– از شستشوی زیاد و مکرر پوست، خودداری کنید، زیرا موجب خشکی پوست می شود.

– مراقب علائم خشکی پوست ازجمله پوسته شدن، قرمز شدن و خارش باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *