مقالات

سیگار و بیماری کرونا

طبق تحقیقات صورت گرفته بین سیگار و بیماری کرونا (COVID-19) ارتباطی وجود دارد.افراد سیگاری بیش از هر فرد دیگری در معرض خطر  مبتلا شدن به بیماری کووید-19 یا همان کرونا هستند. همچنین می‌توان طبق نتایج بدست آمده نشان داد که این افراد در صورت مبتلا شدن به این بیماری دارای علائم شدیدتری نسبت به سایر افراد هستند. سیگار و یا به طور کل مصرف دخانیات باعث آسیب پذیری ریه می‌شود. با قطع کردن مصرف دخانیات شانس مبتلا شدن به بیماری کرونا را در خود و اطرافیانتان کاهش دهید. 

آیا سیگار و بیماری کرونا با هم ارتباط دارند؟

سوالی که این روزها زیاد پرسیده می‌شود درباره رابطه احتمالی بین سیگار و بیماری کرونا است. استعمال هر نوع دخانیات برای بدن انسان مضر است. به طور کلی استعمال دخانیات سیستم قلبی و سیستم عروقی بدن را مختل می‌کند. اطلاعات به دست آمده ازچین  که کووید-19 یا همان کرونا از آنجا آغاز شده است، حاکی از آن است که افرادی که اختلال در سیستم قلبی و عروقی خود به واسطه مصرف دخانیات دارند در معرض خطر بیشتر مبتلا شدن به علائم شدید بیماری کرونا هستند. تحقیقات نشان می‌دهد که میزان مرگ و میر در بین بیماران مبتلا به کووید-19 در بین افرادی که مبتلا به بیماری‌های قلبی عروقی، دیابت، فشارخون بالا، بیماری مزمن تنفسی یا سرطان هستند بیشتر است. این تحقیقان از بین 55924 بیمار به دست آمده است.

مصرف دخانیات تاثیر بسیار زیادی در سلامت دستگاه تنفسی دارد. ارتباط مستقیمی بین سرطان ریه و مصرف دخانیات وجود دارد؛ در واقع مصرف دخانیات شایع‌ترین علت سرطان ریه است. لازم به ذکر است که مصرف دخانیات به طور قابل توجهی خطر ابتلا به سل را نیز افزایش می‌دهد. علاوه بر این مصرف دخانیات مهم‌ترین عامل خطر برای بیماری انسداد مزمن ریه (COPD) است که باعث تورم و پارگی کیسه‌های هوا در ریه می‌شود.

این اتفاق باعث کاهش ظرفیت ریه در دریافت اکسیژن و خروج دی اکسید کربن می‌شود. همچنین باعث ایجاد مخاط می‌شود که منجر به سرفه دردناک و مشکلات تنفسی نیز می‌شود. سیگار کشیدن یک عامل خطر برای هرگونه عفونت دستگاه تنفسی است و از طرف دیگر ویروس کرونا هم در درجه اول بر سیستم تنفسی تاثیر می‌گذارد.

با توجه به اینکه کرونا یک ویروس تازه شناخته شده است، ارتباط بین سیگار و بیماری کرونا هنوز به طور قطع ثابت نشده است؛ با این حال خطر ابتلا به علائم جدی‌تر و مرگ در میان بیماران مبتلا به کووید-19 که بیماری‌های قلبی و عروقی دارند، بیشتر است. بر اساس شواهد موجود ویروسی که باعث ایجاد بیماری کرونا می‌شود از خانواده مشابه MERS-CoV و SARS-CoV است که هر دو این ویروس‌ها با آسیب قلبی عروقی حاد یا مزمن همراه بوده‌اند.

تحقیقات صورت گرفته در چین نشان می‌دهد که از بین بیماران مبتلا به کرونا افرادی که به CVD مبتلا هستند در معرض خطر بیشتری از علائم شدیدتر این بیماری هستند. CVD یک اصطلاح برای شرایط قلبی و عروقی است که منجر به وجود آمدن بیماری می‌شود. این بیماری معمولا با لخته شدن خون و افزایش ذخایر چربی همراه است.

بیماری کرونا می‌تواند شرایط قلبی را وخیم‌تر کند. به علاوه آنکه یک سیستم قلبی و عروقی ضعیف در بین بیماران مبتلا به کرونا که سابقه مصرف دخانیات دارند می‌تواند بیمار را مستعد علائم شدید کند و از این طریق احتمال مرگ را افزایش دهد.

آیا افراد سیگاری بیشتر از دیگران در خطر ابتلا به کرونا قرار دارند؟

افراد سیگاری در برابر بیماری کرونا بیشتر آسیب پذیر هستند؛ زیرا سیگار کشیدن باعث تماس لب‌ها با دست افراد می‌شود و همین عمل انتقال ویروس را بسیار بالا می‌برد. همچنین افراد سیگاری نیز ممکن است دچار بیماری ریه یا کاهش ظرفیت ریه باشند که همین امر خطر مبتلا شدن به این بیماری را به شدت افزایش می‌دهد. در نتیجه باید رابطه بین سیگار و بیماری کرونا را جدی بگیریم.

آیا افراد سیگاری در صورت ابتلا به کرونا بیشتر آسیب می بینند؟

در ادامه مقاله رابطه سیگار و بیماری کرونا باید بگوییم که طی نتایج به دست آمده ثابت شده است که افراد سیگاری بیشتر تحت تاثیر کرونا قرار می‌گیرند. سیگار کشیدن به ریه‌ها بسیار آسیب وارد می‌کند. ریه‌های انسان به صورت طبیعی مخاط تولید می‌کنند، اما افرادی که سیگاری هستند دارای مخاط بیشتر و ضخیم‌تر هستند که پاک کردن ریه از این مواد بسیار سخت است. این مخاط باعث بسته شدن ریه و مستعد آلوده شدن آن می‌شوند. همچنین سیگار کشیدن روی سیستم ایمنی بدن تاثیر می‌گذارد و مبارزه با هر نوع عفونتی را سخت‌تر می‌کند.

افرادی که قبلا سیگار را ترک کرده اند هم در خطر هستند؟

در حال حاضر مشخص نیست که افرادی که قبلا سیگاری بوده‌اند در مقایسه با افرادی که هرگز سیگاری نبوده‌اند در خطر بیشتر مبتلا شدن به این بیماری هستند یا خیر. به طور کلی افرادی که سیگار می‌کشند در معرض خطر ابتلا به عفونت‌های ریه هستند. هنگامی که افراد سیگار کشیدن را ترک می‌کنند، ریه‌ها به طور نسبی بهبود می‌یابند.

هنوز مشخص نشده است که چه مدت ترک سیگار خطر ابتلا به این بیماری را مساوی با افرادی که هیچ زمان سیگاری نبوده‌اند می‌کند. اگر جز افرادی هستید که قبلا سیگار می‌کشیدید اما حال آن را ترک کرده‌اید، مطمئن باشید که در صورت مبتلا شدن به این بیماری با عوارض کمتری روبرو خواهید بود.

چرا الان بهترین زمان برای ترک سیگار است؟

مصرف دخانیات خطر بسیاری از مشکلات جدی سلامتی از جمله مشکلات تنفسی مانند سرطان ریه و سل و بیماری‌های قلبی عروقی را به طرز چشمگیری افزایش می‌دهد. این بدین معناست که ترک تنباکو همیشه ایده‌آل است؛ اما ترک سیگار در این بازه زمانی از اهمیت بسیار بالاتری برخوردار است. ترک مصرف دخانیات باعث کاهش آسیب‌های ناشی از کووید-19 می‌شود.

در صورت ترک مصرف دخانیات احتمال ابتلا به عفونت کاهش می‌یابد؛ زیرا عدم کشیدن سیگار باعث کاهش لمس انگشتان با دهان می‌شود. همچنین این امکان وجود دارد که در صورت آلوده شدن، فرد شرایط بهتری برای مدیریت بیماری داشته باشد. دخانیات تاثیر مستقیمی روی عملکرد ریه و قلب دارد و این پیشرفت‌های بهبودی تنها با گذشت زمان افزایش می‌یابد. این بهبودی‌ها توانایی بدن بیمار را در مقابله با بیماری کرونا افزایش می‌دهد. همچنین بهبود سریع‌تر و علائم خفیف‌تر احتمال انتقال بیماری به افراد دیگر را کاهش می‌دهد.

در این مقاله به رابطه سیگار و بیماری کرونا پرداختیم. بهتر است همین لحظه تصمیم به ترک مصرف دخانیات بگیرید. سیگار کشیدن سلامتی شما را به خطر می‌اندازد و کارکرد ریه‌های شما را مختل می‌کند. مصرف دخانیات خطر مبتلا شدن به بیماری کرونا را افزایش می‌دهد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *