مقالات

شروع تابستان و اهمیت استفاده از کرم ضد آفتاب

برای محافظت از پوست در برابر اشعه‌های مضر خورشید، چه در محیط سر بسته و چه در محیط سر باز، لازم و ضروری است از کرم ضد آفتاب استفاده کنیم. هر چند که کرم ضد آفتاب باید در کل سال استفاده شود ولی در روزهای گرم و داغ تابستان، استفاده از آن بسیار ضروری می‌باشد.

دلایل استفاده از کرم های ضد آفتاب:

۱. محافظ از اشعه ماوراء بنفش مضر

از آنجایی که لایه اوزن دائما در حال تضعیف شدن است، همه ما بیشتر از گذشته در معرض اشعه‌های خطرناک نور خورشید قرار می‌گیریم و این درحالی است که ما به میزان قابل توجه‌ای برای تامین ویتامین D بدن، به نور خورشید نیاز داریم اما کرم‌های ضد افتاب به گونه‌ای درست شده‌اند که مانع از ورود اشعه‌های مضر به بدن می‌شوند  و از ایجاد اختلالات پوستی جلوگیری می‌کنند.

۲. جلوگیری از پیری زودرس

همه ما دوست داریم که پوستی جوان‌تر، شفاف‌تر و سالم‌تر داشته باشیم. و این یک دلیل قانع کننده‌ای برای استفاده از کرم‌های ضد آفتاب است. کرم‌های ضد آفتاب پوست را در مقابل چروک و خطوط نامتقارن و متقارن و همچنین پیری زودرس حفظ می‌کند. مطالعات نشان داده است افراد زیر ۵۵ سال  که از کرم ضد آفتاب استفاده می‌کنند، علائم پیری و چروک در پوست آنها ۲۴ درصد کمتر از افرادی است که از کرم‌های ضد آفتاب استفاده نمی‌کنند

۳. کاهش خطر ابتلا به سرطان پوست

در حالی که اکثر افراد استفاده از کرم‌های ضد آفتاب را عمدتا برای زیبایی و فواید بهداشتی استفاده می‌کنند و آن را یک مزیت می‌دانند اما توصیه می‌شود که از کرم‌های ضد آفتاب در تمام طول روز و ماه استفاده کنید تا پوست شما از خطر ابتلا به انواع سرطان پوست به ویژه ملانوم درامان باشد. این سرطان بدترین نوع سرطان شناخته شده پوست است که برای زنان در رنج سنی ۲۰ سال بسیار تهدید کننده است.

۴. کاهش چروک بر روی پوست صورت

کرم‌های ضد آفتاب را به اندازه کافی روی صورت خود بمالید تا از بروز ناراحتی‌ها و سوختگی پوست صورت در امان بمانید. همچنین استفاده از کرم های ضد آفتاب پوست شما را در مقابل آسیب‌های ناشی از اشعه خورشید و ایجاد آکنه حفظ کرده در نتیجه پوستی صاف و بدون چروکی خواهید داشت.

۵. جلوگیری از آفتاب سوختگی

آفتاب سوختگی پوست شما را ضعیف می‌کند و باعث کبود شدن آن نیز می‌شود. همچنین این عارضه پوست شما را در معرض بیماری‌های پوستی، تورم، قرمزی، و نیز خارش را زیاد می‌کند. این علائم ناشی از اثرات اشعه ماوراء بنفش بر روی پوست شما که اگر ادامه دار باشد ابتلا به سرطان پوست را افزایش می‌دهد. طبق مطالعاتی که در سال ۲۰۰۸ در اپیدمیولوژی منتشر شده، تکرار آفتاب سوختگی خطر ابتلا به سرطان پوست، ملانوم را افزایش می‌دهد. بنابر این برای اینکه از این بیماری در امان باشید استفاده از کرم ضد آفتاب را از یاد نبرید

6-جلوگیری از برنزه کردن

اشخاصی که برای برنزه کردن زیر نور خورشید می‌‎خوابند، در معرض تابش مستقیم نور ماوراء بنفش خورشید نیز قرار می‌گیرند. در چنین مواقعی استفاده از کرم‌های ضد آفتابی که شما را از نور UV حفظ کند سفارش و تاکید شده است. برای اینکه از اشعه ناشی از UV برنزه نشوید، هر دو ساعت از کرم ضد آفتاب استفاده کنید تا در معرض خطرات ناشی از اشعه ماوراء بنفش مضر نور خورشید قرار نگیرید.

ضد آفتاب تاثیر بسیار زیادی در جلوگیری از پیری زودرس و همچنین ابتلا به سرطان پوست و جلوگیری ازایجاد لک و تیرگی پوست دارد و استفاده از آن برای تمامی گروه‌های سنی توصیه می‌‌شود. حتی کودکان نیز ضد آفتاب مخصوص دارند که در صورت قرار گرفتن در معرض آفتاب شدید، اکیدا توصیه به استفاده از آن می‌شود.

پزشکان به بانوان توصیه می‌کنند، استفاده از کرم‌های زیبایی و آرایشی را به هیچ عنوان جایگزینی برای کرم ضد آفتاب تلقی نکنند، بلکه این گونه کرم‌ها با بستن منافذ پوست، باعث جلوگیری از خروج سموم، عرق و ایجاد جوش‌های پوستی و پیری زودرس پوست می‌شوند.

چه نوع کرم ضد آفتابی برای پوست ما مناسب هست؟

نور خورشید دارای اشعه‌های UAV و UVB  است که هر دو آنها  برای پوست ضرر دارد. لذا کرم‌های ضد افتاب باید بتواند از پوست در برابر این اشعه‌ها محاظت نمایند.

SPF درج شده روی ضد آفتاب به چه معناست؟

SPF مخفف SUNBURN PROTECTION FACTOR به معنای فاکتور حفاظتی در برابر اشعه فرابنفش می‌باشد. SPF در واقع بر روی مدت زمانی تاکید دارد که کرم ضد آفتاب در برابر نفوذ اشعه فرابنفش از پوست شما محافظت می‌کند و مانع از سوختن و قرمزی آن می‌شود. البته این فاکتور بر اساس استفاده از میزان دو میلی گرم ضد آفتاب در هر سانتی‌متر مربع از سطح پوست محاسبه شده‌است. بنابراین میزان استفاده از کرم ضد آفتاب نیز اهمیت ویژه‌ای دارد، ولی مقالات نشان داده که اکثر افراد، ۲۰ تا ۵۰ درصد مقدار لازم کرم را به موضع می‌مالند و آن را به صورت یکنواخت پخش نمی‌کنند. اینکه شما هم فکر کنید، پس هر چه SPF بالاتر باشد، می توان با خیال راحت مدت زمان بیشتری در آفتاب ماند نیز تفکری اشتباه است چرا که تاثیر حفاظتی ضد آفتاب معمولا بعد از ۲ ساعت کاهش می‌یابد و می‌بایست تجدید گردد.درنتیجه ضد آفتاب مناسب برای پوست باید دارای SPF بین ۳۰ تا ۵۰ باشد. همچنین به مقدار لازم بر روی پوست استفاده شود. استفاده از ضد آفتاب باید یک ربع پیش از خروج از منزل صورت گیرد. بیشترین آسیب نور بین ساعات ۱۰ صبح تا ۴ بعد از ظهر می‌باشد و محافظت از پوست در این ساعات بسیار دارای اهمیت است.

توصیه هایی برای مراقبت از پوست :

پوست شما یکی از مهمترین قسمت ها یی است که در زیبایی چهره شما نقش بسزایی دارد. وقتی که پوست شما در معرض باد های خشک تابستانی و آلودگی و نور خورشید قرار می گیرد به شدت تحریک می شود و آسیب می بیند خیلی از ما برای جلوگیری از این آسیب ها از کرم ضد افتاب استفاده می کنیم ، غافل از اینکه فقط استفاده از ضد افتاب کافی نیست.

* در فصل تابستان همیشه باید پوست خود را با شوینده های غیر صابونی بشویید و تمیز نگه دارید تا پوست شما بتواند کرم های ضد آفتاب و مرطوب کننده را به خوبی جذب کند.

* در فصل تابستان به علت گرمی هوا پوست شما رطوبتش را از دست می دهد و نیاز به مرطوب شدن دارد وگرنه پوست خشک و شکننده و در نهایت چروک می شود بنابراین فقط تکیه به کرم های ضد آفتاب نکنید، زیرا مرطوب کردن پوست نیز در جلوگیری از آسیب رساندن به پوست نقش بسزایی دارد.

* سعی کنید هفته ای یک یا دو بار از ماسک های اسکراب استفاده کنید زیرا این اسکراب ها علاوه بر این که باعث از بین رفتن دانه های سر سیاه روی پوست می شوند باعث شادابی پوست نیز می شوند.

* در فصل تابستان تا جایی که می توانید آب بنوشید ، آب باعث می شود که پوست شما مرطوب بماند و از آسیب های جدی آفتاب داغ و سوزان تابستان در امان باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *