مقالات

ضد عفونی کردن لباس ها

در پاسخ به این سوال که چگونه لباس را ضدعفونی کنیم باید گفت که نحوه ضدعفونی کردن لباس ها متفاوت است و متناسب با شرایط یا امکانات خود می‌توانید یک یا چند تا از آن‌ها را انجام دهید. امروزه با شیوع بیماری کرونا، اهمیت ضدعفونی کردن لباس ها و نحوه‌ی صحیح انجام آن بیش از پیش است. به همین منظور در ادامه راه‌های ضدعفونی کردن لباس ها با مواد مختلفی را که خاصیت ضدعفونی کنندگی دارند؛ به همراه نحوه‌ انجام آن‌ها توضیح می‌دهیم.

روش‌های ضدعفونی کردن لباس

در زیر به چند روش کاربردی ضدعفونی کردن لباس‌ها اشاره کنیم:

ضدعفونی کردن لباس ها به کمک مایع ضدعفونی کننده

امروزه نوع جدیدی از ضدعفونی کننده‌ها تولید می‌شوند که با سفیدکننده‌ها و وایتکس متفاوتند. این ضدعفونی کننده‌ها برخلاف وایتکس، خاصیت رنگ‌بری ندارند. بنابراین اگر طبق بروشور ماشین لباس‌شویی، امکان استفاده از این ضدعفونی کننده را داشتید، می‌توانید با شستن لباس‌ها به کمک مایع ضدعفونی کننده، آن‌ها را ضدعفونی کنید. برای انجام این کار کافی است این مایع را در قسمتی از محفظه مواد شوینده بریزید که مخصوص شستشو اولیه است و قسمت مربوط به شستشوی اصلی لباس‌ها را با مایع شوینده عادی پر کنید. اکنون ماشین لباس‌شویی خود را با برنامه شستشوی اصلی به همراه شستشوی اولیه راه اندازی کنید.

توجه کنید که برای ضدعفونی کردن لباس ها بهتر است دمای شستشو را روی بالاترین درجه تنظیم کنید. با بررسی برچسب راهنمای لباس می‌توانید از دما وشرایط مناسب شستشو آن اطلاع پیدا کنید. معمولا برای لباس‌ها‌ی سفید دمای 60 – 90 درجه و برای لباس‌های رنگی 30 – 40 درجه مناسب است هر چند این دما به جنس لباس نیز بستگی دارد. همچنین در صورتی که ماشین لباس‌شویی شما برنامه یا محفظه شستشو اولیه را نداشت می‌توانید مایع ضدعفونی کننده را رقیق کرده و به صورت دستی روی لباس‌ها بریزید.

ضدعفونی کردن لباس ها به کمک محلول بوراکس و هیدروژن پراکسید

اگر مایع ضدعفونی کننده ندارید یا مایل به استفاده از آن‌ها برای ضدعفونی کردن لباس ها نیستید، می‌توانید از محلول هیدروژن پراکسید یا همان آب اکسیژنه با بوراکس استفاده کنید. برای تهیه این محلول، یک فنجان بورکس را با چهار فنجان آب اکسیژنه ترکیب کیند و در محفظه لباس‌شویی بریزید. پس از ضدعفونی شدن لباس‌ها با این محلول، آن‌ها را به روش معمول شستشو دهید. در صورتی که از استفاده این محلول در ماشین لباس‌شویی مطمئن نیستید، لباس‌ها را خارج از ماشین ضدعفونی کرده و پس از آبکشی در ماشین بریزید.

همچنین به دلیل قدرت بالای این محلول ضدعفونی کننده در استفاده از این محلول برای لباس‌های تیره احتیاط کنید.

ضدعفونی کردن لباس ها به کمک خیساندن آن‌ها در مایع ضدعفونی کننده

نحوه ضدعفونی کردن لباس ها در مایع ضدعفونی کننده به این گونه است که باید آن‌ها را در محلول رقیق شده ضدعفونی کننده بخیسانید. خیساندن لباس‌های معمولی 15 دقیقه و لباس‌های افراد بیمار 30 دقیقه در این محلول آن‌ها را ضدعفونی می‌کند. دقت کنید که ماندن لباس‌ها بیشتر از این زمان می‌تواند موجب آسیب به بافت آن‌ها شود. همچنین شستشوی لباس‌ها را می‌توانید قبل یا بعد از ضدعفونی کردن آن‌ها انجام دهید.

ضدعفونی کردن لباس ها با استفاده از سرکه

ضدعفونی کردن لباس با سرکه به دلیل ویژگی سفید کنندگی و طبیعی بودن آن بسیار رواج پیدا کرده است. برای استفاده از این مایع، بهتر است از سرکه سفید تقطیر شده به جای سرکه سیب استفاده کنید. دلیل استفاده از این نوع سرکه این است که تانین در آن وجود ندارد و باعث ایجاد لکه نمی‌شود. همچنین اسید استیکی که در این سرکه وجود دارد بسیار خفیف است و به پارچه آسیب نمی‌رساند.

نحوه ضدعفونی کردن لباس ها با سرکه به این گونه است که ماشین لباس‌شویی را در حالت آب گرم قرار داده و یک و نیم فنجان سرکه را به آن اضافه می‌کنیم. در صورت استفاده از مواد شوینده خانگی، بهتر است آن‌ها را با هم مخلوط نکنید و تنها قبل از شست وشو لباس‌ها را در سرکه قرار داده و بگذارید به مدت 20 دقیقه خیس بخورد.

علاوه بر ضدعفونی کردن، از سرکه می‌توان در موارد دیگری مانند روشن و سفید کنندگی لباس، از بین بردن بوی بد، نرم کنندگی و … استفاده کرد.

ضدعفونی کردن لباس ها هنگام خشک کردن به کمک آفتاب

ضدعفونی کردن لباس ها را توان از طریق خشک کردن آن‌ها زیر نور آفتاب نیز انجام داد. این روش که ازگذشته و در سبک زندگی سنتی استفاده شده، کاملا اثبات شده است. نور فرا بنفش خورشید تا حدودی می‌تواند به ضدعفونی کردن لباس ها از طریق کاهش باکتری‌های روی لباس کمک کند. خشک کرد لباس‌ها در زیر نور آفتاب یکی از ساده ترین و موثر ترین راه‌های ضدعفونی کردن لباس است. این روش به خصوص برای لباس‌های زیر، حوله و ملحفه کاربردی است. برای اثربخش بودن این روش، لباس‌ها باید حداقل 30 ذقیقه زیر تابش نور خورشید قرار بگیرند.

امروزه با گسترش شهر نشینی و تغییر سبک زندگی ممکن است خیلی‌ها این امکان را نداشته باشند. برای حل این موضوع می‌توان از حرارت بالای دستگاه خشک کن به جای تابش نور آفتاب استفاده کرد. زیرا حرارت و دمای بالا دشمن ثابت شده ویروس‌ها و میکروب‌ها است.

ضدعفونی کردن لباس ها با استفاده از اتو کردن

همان طور که گفتیم، حرارت دشمن میکروب‌ها و ویروس‌ها است. بنابراین اتو کشی لباس نیز موجب ضدعفونی کردن لباس می‌شود. مزیت دیگر این روش این است که آسیب کمتری به بافت پارچه وارد می‌کند.

سخن پایانی

یکی از مهمترین مسایل و دغدغه‌های این روزها در جهان، جلوگیری از نشر و انتقال بیماری کرونا است. براساس گفته پزشکان و متخصصان در سراسر جهان، رعایت بهداشت عمومی و فردی در محیط‌های مختلف و به حداقل رساندن برخورد‌های اجتماعی به جلوگیری از ابتلا به این بیماری کمک می‌کند. پوشاک از آن دسته وسایلی است که به سبب حضور و یا تماس با محیط‌های آلوده، می‌تواند به انواع میکروب‌ها و ویروس‌ها آلوده شود. بنابراین رعایت نکات بهداشتی در این ضمینه بسیار مهم و تاثیر گذار است. استفاده از مواد ضدعفونی کننده مختلف در روش‌های بالا به شما کمک می‌کند میکروب‌ها و ویروس‌ها را از بین می‌برد و از حضور میکروب‌های ناقل بیماری در لباس جلوگیری کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *